Ekologisk mat blir inte bara allt populärare i Sverige, försäljningen ökar rekordsnabbt och lika så efterfrågan. Faktum är att försäljningen av ekologiska livsmedel i Sverige ökat snabbast i världen. Just nu är ungefär var tionde vara ekologisk och snart förväntas siffran vara ännu större.
Svenskar blir mer och mer medvetna om vad vi stoppar i oss och hur man kan leva på ett mer hållbart vis. Både ekologisk djurhållning och ekologiskt jordbruk är idag enligt många viktigt och det syns även på utbudet i butikerna.
Hundratals nya ekologiska varumärken
Utbudet av ekologiskt bara ökar och ökar, och det gäller allt från varor i matbutiker, möjligheten till att köpa hem en ekologisk matkasse och annan matvaruförsäljning på nätet. I en artikel från Dagens Nyheter kan man läsa om att den svenska försäljningen av ekologiska livsmedel skjuter i höjden. Under 2014 var låg försäljningsökningen på 38 procent och under 2015 låg den på 39 procent, vilket motsvarar hela 6 miljarder kronor. Siffrorna på ökningen utstickande och totalt var försäljningen under 2015 nästintill en fördubbling mot hur det såg ut 2013. Med dessa siffror kan man säga att Sverige ligger etta i världen gällande när det gäller hur snabbt den ekologiska försäljningen ökat. Men när det gäller den totala försäljningen av ekologiska livsmedel överlag, så ligger den svenska försäljningen av ekologiskt på 7,7 procent av den totala försäljningen. I denna kategori ligger Danmark ett steg före, på sina 8,3 procent ekologiska livsmedel av den totala försäljningen. Men, om prognoserna för Sverige visar sig vara sanna, så är det Sverige som nu ligger i toppen. Under 2015 presenterades hundratals nya ekologiska matvaror på marknaden, bland annat butikers egna märken. Detta tros ha ökat ytterligare under 2016.
Hos flera jättar är var tionde vara ekologisk
Gällande ökningen av den ekologiska försäljningen så är Systembolaget en av dem som ligger i toppen. Där var ungefär vart tionde flaska som såldes under 2015 ekologisk, och idag är utbudet ännu större. Även hos matjätten Coop är försäljningen upp i ungefär 10 procent, skriver Dagens Handel. Detta tyder på att de är en av bästa i världen bland rikstäckande matvarukedjor när det gäller ekologisk handel, enligt Coops egna hållbarhetschef. Men på nätet ser siffrorna desto bättre ut, där ligger siffrorna på det dubbla. De produkter som toppar ekohandeln hos Coop många, men i toppen ligger ekologiska bananer. Tätt efter kommer ekologiska ägg, mjölk, morötter, tomater och nötfärs bland annat. Dessutom har utbudet av varumärken ökat, och Coops egna ekologiska Änglamark har under 2016 breddat sitt utbud med 61 nya ekologiska produkter.
Ekologisk falukorv bäst i test
Många funderar över vad som egentligen är skillnaden på ekologiskt och kommersiella matvaror. Den största skillnaden ligger såklart i produktionen och innehållet, då ekologiskt följer reglemente ring bland annat kemikalier, besprutning och djurhållning. Men smaken är också skillnad, i alla fall om man ska tro ett test gjort av Göteborgsposten där smaken och kvaliteten testades på en av våra svenskaste matvaror, nämligen falukorven. Där visade testresultaten att den falukorv som var helt klart bäst av de deltagande kandidaterna var Garants ekologiska falukorv, där den är i överlägsen ledning gällande både smak och doft.